FANDOM

Negate (jap. 無効 Mukō, anulować) – akcja polegającą na anulowaniu aktywacji karty/efektu, przyzwania lub ataku.

Anulowanie aktywacjiEdytuj

Anulowanie aktywacji polega na tym, że karta lub efekt nie ulega rozpatrzeniu na koniec łańcucha. Karta, której aktywacja została anulowana zostaje wysłana na cmentarzysko, ale nie jest to traktowane jako wysłanie z pola.

Anulowanie efektuEdytuj

Anulowanie efektu zapobiega wprowadzeniu go w życie. W przeciwieństwie do anulowania aktywacji, anulowany efekt wciąż ulega rozpatrzeniu – np gdy zostanie aktywowana karta "Starlight Road", która anuluje efekt i przyzywa "Stardust Dragona", karta zagrana w odpowiedzi na jego przyzwanie nie zadziała, ponieważ ostatnim elementem w łańcuchu będzie rozpatrzenie anulowanego na początku efektu (a nie przyzwanie); anulowany efekt zostanie rozpatrzony tak, jakby nie wykonywał żadnej akcji. Anulowany efekt, który rozpoczyna łańcuch może być aktywowany i opłacony, ale nie wywoła on żadnej akcji.

Anulowanie przyzwaniaEdytuj

Anulowaniu może ulec Normal Summon, Flip Summon, Synchro Summon, Xyz Summon, Pendulum Summon i specjalne przyzwanie z warunkiem przyzwania. Co więcej, anulowane przyzwanie nie może odbywać się w środku łańcucha (np gdy pod "Ultimate Offering" został podpięty "Pot of Greed", przyzwanie nie może zostać anulowane, ponieważ znajduje się w środku łańcucha, ale może zostać anulowane gdyby "Ultimate Offering" był pierwszym elementem łańcucha, jako że potwór zostanie przyzwany zaraz po rozpatrzeniu tej karty). Jeśli przyzwanie potwora zostanie anulowane, uznaje się, że ten potwór nie znajdował się na polu (nawet w wypadku ponownego przyzwania potworów Gemini lub przyzwania przez odwrócenie). Z tego też powodu, potwory przyzywane jedynie przez specjalne przyzwanie nie mogą zostać ponownie specjalnie przyzwane w inny sposób niż główna metoda ich przyzwania (np anulowany "Stardust Dragon" nie może zostać przyzwany przez "Monster Reborn", ponieważ nie został najpierw poprawnie synchronicznie przyzwany).

Anulowanie atakuEdytuj

Anulowanie ataku powstrzymuje dojście do bitwy po jego zadeklarowaniu. Atak może zostać anulowany jedynie w kroku bitwy i zapobiega przejściu do kroku obrażeń. Jeśli karta zmusza atakującego potwora do opuszczenia pola podczas fazy bitwy, atak ulega przerwaniu, ale nie zostaje anulowany; jeśli taki potwór z jakiś względów nie opuści pola, atak wciąż dojdzie do skutku.

Anulowanie i zniszczenieEdytuj

Jeśli do aktywacji karty zostanie dołączony efekt niszczący aktywowaną kartę, karta ulegnie zniszczeniu, ale jej efekt wciąż ulegnie rozpatrzeniu. Na przykład, gdy "Mystical Space Typhoon" zostanie aktywowany w odpowiedzi na aktywację karty zaklęcia, MST ulegnie rozpatrzeniu wcześniej i zniszczy aktywowaną kartę, ale nieanulowany efekt również zostanie rozpatrzony i wprowadzony w życie bez względu na to, że karta została wcześniej zniszczona. To samo dotyczy efektów potworów; jeśli "Raigeki Break" zostanie aktywowany w odpowiedzi na efekt "Number 11: Big Eye", jego efekt i tak ulegnie rozpatrzeniu, nawet po zniszczeniu potwora.

Karty typu Field oraz Continuous ulegają rozpatrzeniu w inny sposób, a ich efekt zostaje wprowadzony w życie dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu. Żeby ciągły efekt takich kart zadziałał, gracz musi kontrolować je odkryte na polu. Gdy karta z ciągłym efektem zostanie zniszczona, zostanie rozpatrzona jakby nie wykonywała żadnej akcji. Jednakże inne efekty tych kart, takie jak efekty typu Trigger, wciąż będą działać w tradycyjny sposób. Na przykład: jeśli gracz aktywuje "Macro Cosmos", a drugi gracz w odpowiedzi aktywuje "Mystical Space Typhoon", "Macro Cosmos" zostanie zniszczony i rozpatrzony bez wykonywania żadnej akcji. Jednakże jeśli MST obierze za cel ustawiony "Macro Cosmos" i jego kontroler aktywuje go w odpowiedzi, "Macro Cosmos" zostanie rozpatrzony przed MST i pozwoli przyzwać "Helios - The Primordial Sun".